Kei KOITO

Kei Koito est née à Kyoto, l’ancienne capitale du Japon, dans une famille d’artistes. Son enfance a baigné dans les arts et la culture. Elle a été attiré très tôt dans le monde de la musique, en particulier celle de JS Bach. Elle a commencé sa formation musicale à l’âge de six ans, d’abord au piano, puis au violoncelle et à la voix. À l’âge de douze ans, elle découvre l’orgue, qui devint bientôt son instrument de prédilection.

Etudiante au Collège Hiranuma de Yokohama, Kei Koito joue du violoncelle depuis deux ans dans l’orchestre de l’école. Après l’obtention du diplôme de cette école secondaire, elle a décidé de s’engager dans des études d’orgue.

Kei Koito est diplômée de l’Université nationale des Beaux-Arts et de la Musique de Tokyo / Tokyo Daigaku Geijutsu, où elle a obtenu de hautes distinctions en orgue, clavecin, théorie musicale, musique de chambre, philosophie et esthétique musicales. Elle est également titulaire d’une maîtrise au Conservatoire de Genève , où elle a remporté plusieurs prix prestigieux, dont le Premier Prix de Virtuosité d’orgue avec distinction, d’improvisation et de Basse Continue, Grand Prix Spécial de l’année, et Prix Otto Barblan Prix de la meilleure interprétation de JS Bach, à l’unanimité.

Kei Koito a étudié l’orgue avec Pierre Segond à Genève, et Xavier Darasse à Toulouse. Elle a également étudié la musique ancienne et la recherche musicologique auprès de Luigi Ferdinando Tagliavini à Fribourg, la musique baroque avec Reinhard Goebel à Cologne, et l’orchestration, l’analyse musicale et la composition avec Eric Gaudibert à Genève.

A partir de 1985, Kei Koito s’est concentrée sur la musique de J.S. Bach et ses prédécesseurs importants tels que Buxtehude, Böhm, Bruhns, Frescobaldi, Kerll, Froberger, Muffat, Pachelbel, Fischer, de Grigny, Couperin, et de leurs précurseurs.

Kei Koito fait ses débuts professionnels dans une série de récitals au Victoria Hall de Genève et à l’Auditorium Maurice Ravel de Lyon. Organiste de concert , Kei Koito est régulièrement invitée à se produire en tant que soliste aux festivals les plus distingués dans les salles de concert d’ Europe, Asie, Amérique du Nord et Amérique du Sud.

Pédagogue appréciée, Kei Koito enseigne à la Haute Ecole de Musique de Lausanne depuis 1992. Ses anciens élèves sont (par ordre alphabétique): Mina Balissat, Pierre-François Baron, Maja Bösch-Schildknecht, Denis Fedorov, Charles Françoise, Ivan Maria Friedman, Igor Goldenberg, Mag. Peter Hödlmoser, Catherina Lemoni-O’Doherty, le professeur Pavao Masic, Slava Murtazin, Ezko Kikoutchi, Masayuki Kono, professeur Jadwiga Kowalska, Carl Laliberté, Marta Rogusz, le professeur Roman Szlauzys, Nicolas Viatte, Sébastien Vonlanthen, Edmond Voeffray, Yong Hee-Yang.

Membre de jurys de nombreux concours internationaux d’orgue, dont le Grand Prix Bach de Lausanne, Wasquehal, Saint-Omer, Maastricht, Aachen, Liège, Genève, Alkmaar, St Albans. Elle a également été invitée à donner des conférences, des master-classes et de séminaires dans des institutions prestigieuses comme la Royal Academy of Music de Londres, l’Autriche Académie baroque à Gmunden / Salzbourg, Conservatoire de Rouen, Conservatoire de Québec, Conservatoire de Buenos Aires, Université de Belgrade, et bien d’autres.

Kei Koito est le fondateur et directeur artistique du Festival Bach de Lausanne de créée en 1997. Co-producteur de Opéra de Lausanne qui interprète des œuvres de compositeurs tels que Monteverdi, Lully… et qui sont ensuite présentés dans le cadre du Festival Bach. Elle a également fondé le “Grand Prix Bach de Lausanne Concours d’orgue / International”.

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Programme 2016 – Concert de 20h30 par Kei KOITO, au Grand Orgue

« Dialogue musical entre musique ancienne et le XXe siècle »

Eric Gaudibert Grave I & Arpège I*
(1936‐2012) Extraits de « Jetées » pour orgue
H. Purcell Voluntary in G
(1659‐1695)
E. Gaudibert Accords*
Georg Muffat Toccata prima
(1653‐1704)
E. Gaudibert Mélodies I*
J. Pachelbel Fuga en la
(1653‐1706)
E. Gaudibert Continuum*
J. Pachelbel Fantasia en Ut
E. Gaudibert Mélodies II*
H.L. Hassler Canzon ex g « is guett »
(1564‐1612)
E. Gaudibert Arpège II*
J.J. Froberger Fantasia sopra « Sollare », FbWV 204
(1616‐1667)
G.G. Nivers Benedictus/Récit de cromhorne
(1632‐1714)
E. Gaudibert Fugato*
J. Pachelbel Toccata en ré
J.C. Fischer Passacaglia en ré
(ca 1665‐1746)
E. Gaudibert Grave II & Rondeau*
J.S. Bach Trio in c, BWV 21/1
(1685‐1750) Arrangement pour orgue par un des musiciens
du cercle de Bach du XVIIIe siècle
Adagio, BWV 1016
Arrangement pour orgue par Kei Koito
* les fragments/extraits de « Jetées » pour orgue (1987) d’Eric

Kei Koito enjoys her career as an esteemed concert organist. She has performed throughout Europe, Russia, Japan, and the Americas. She is acclaimed for her expertise on Baroque and Renaissance music, especially that of J.S. Bach. Kei Koito has won numerous prestigious prizes as a recording artist and is often invited to judge international organ competitions. She is also a founder of the Festival Bach de Lausanne (Lausanne Bach Festival/Bachfest Lausanne), of which she has served as artistic director since its genesis in 1997. Kei Koito is currently an organ professor at the Haute Ecole de Musique/ Conservatoire de Lausanne (Lausanne University of Music/Musikhochschule Lausanne) in Switzerland.

Kei Koito was born in Kyoto, the ancient capital of Japan, into a family of artists. Her childhood was steeped in the arts and culture. She was attracted at an early age to the world of music, especially that of J.S. Bach. She began her musical training at the age of six, first with piano, followed by cello and voice. At the age of twelve, she discovered the organ, which soon became her favorite instrument.

As a student at Hiranuma College of Yokohama, Kei Koito played the cello for two years in the school orchestra. Also as a proficient pianist, she performed Beethoven’s Third Piano Concerto with City Orchestra of Yokohama. After graduation from this High School, she decided to commit herself to organ studies. She was sixteen at that time.

Kei Koito graduated from National University of Fine Arts and Music of Tokyo/Tokyo Geijutsu Daigaku, where she achieved high distinctions in organ, harpsichord, music theory, chamber music, philosophy and musical esthetics. She also has a master’s degree from the Conservatory of Geneva/Conservatoire de Genève/Musikhochschule, Genf, where she won several prestigious prizes including the First Prize of Organ Virtuosity with distinction, of Improvization and of Basso Continuo, Special Grand Prix of the Year, and Otto Barblan Prize for the best interpretation of J.S. Bach. All was awarded unanimously.

Kei Koito studied organ under Pierre Segond (general organ studies) in Geneva, and under Xavier Darasse (romantic, symphonic and contemporary repertoires) in Toulouse. She also studied early music performance and introduction to musicological research with Luigi Ferdinando Tagliavini in Fribourg, baroque music with Reinhard Goebel in Köln, and orchestration, music analysis and composition with Eric Gaudibert in Geneva.

Starting in 1985, Kei Koito focused in on the music of J.S. Bach and his important predecessors such as Buxtehude, Böhm, Bruhns, Frescobaldi, Kerll, Froberger, Muffat, Pachelbel, Fischer, de Grigny, Couperin, and their precursors. Consequently, the research of early music became one of Kei Koito’s major interests. She not only adapts her style of playing based on principles of early performance practices, but incorporates her own understanding and observation of historical instruments, and her personal inspiration and intuition into her playing.
Prior to 1985, Kei Koito was a keen performer of romantic and symphonic music (Schumann, Brahms, Liszt, Reubke, Widor, Duruflé, etc.).
Between 1978 and 1996, she was ardently involved in avant-garde music including Ligeti, early Maxwell Davies, Berio, and other 20th-century composers from all over the world. She devoted considerable amounts of time to performing world premieres of newly composed pieces, some of which were dedicated to her. Read more

Kei Koito’s interpretation of music for every repertory is defined not only by the different aesthetics of the relevant repertoire, but also by the direct emotional impact which engenders contemporary audiences.

Kei Koito made her professional debut in a series of recitals at Victoria Hall in Geneva and Auditorium Maurice Ravel in Lyon.
As a highly acclaimed concert organist, Kei Koito is regularly invited to perform as a soloist at the most distinguished festivals and concert venues throughout Europe, Asia, and North and South America.
Her vast performance experience includes playing with the Baroque Orchestra Musica Antiqua Köln (dir. Reinhard Goebel) for J.S. Bach’s Cantatas, Organ Sinfonias and Händel’s Organ Concertos, and the Vocal Ensemble Gilles Binchois (dir. Dominique Vellard) for the Italian Renaissance/Baroque and the French classical/pre-classical repertoires. She has also performed Concertos by Haydn and Rheinberger with Orchestre de Chambre de Lausanne, and the Concerto for Organ by Francis Poulenc with Orchestre de la Suisse Romande.

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